- akce již proběhla.
LOGem a Multitesty na benzín i diesel (FCD) – Brno
04/04/2019 v 08:00 - 16:30
4120,- KčDiagnostika rychle a spolehlivě s LOGem a Multitesty (benzín i diesel)
Základním principem této metodiky je “zviditelnění okem neviditelných jevů” v grafické podobě a jejich porovnání mezi sebou. Na jedné straně přitom nahráváme data sériovou diagnostikou (tzv. LOG) a na druhé straně osciloskopem nebo signálním rekordérem (MULTITEST).
První krok: Na začátku je rychlejší hledat, kde se závada nenachází. To zúží okruh “podezřelých”. To jde dělat LOGem diagnostikovaných hodnot (přes OBD zásuvku) z testovací jízdy. Je to jako vylovit celý rybník naráz. V grafu pak vidíte dynamiku a souvislosti měnících se hodnot.
Druhý krok: “Lokalizace”. Při ní už záleží na povaze, zda použijeme měření, nebo jiné lokalizační postupy.
Osnova:
– Tři obecné zásady
1 – Vyslechnutí zákazníka a rozpoznat přitom “bla bla..” od pravdy. Zkušený technik shromažďuje jen ty věrohodné informace. Náklady vzniklé z nepravd nese zásadně zákazník. Proto vše písemně, a s podpisem.
2 – Nasazení hromadného sběru informací o systému a z vozidla “logem”, aby bylo jasné, čím je zbytečné se zabývat. Zatím nic nerozebírat, nedělat pracné úkony, diagnostik musí být “líný”, ale musí o to víc přemýšlet.
3 – Tyto obecné zásady se smějí porušovat jen tehdy, kdy jsme si vědomi, proč je porušujeme, a když si uvědomujeme, co tím získáme nebo naopak propásneme.
– LOG používáme výhradně tehdy, když vozidlo vykazuje závadu v provozu při jízdě.
– Log = hromadný sběr dat ze zkušební jízdy a jeho analýza z csv souboru
– Nejdůležitější hodnoty pro logování zážehových motorů
– Řízení a regulace směsi a adaptace směsi
– Regulace předzápalu
– Chování hodnot Lambda před a za katalyzátorem
– Plnící tlak turbodmychadla a jeho regulace
– Analýza tlaku paliva (přímo vstřikované motory)
– Teploty a kyslík ve výfuku (důležité pro GPF filtry částic)
– Nejdůležitější hodnoty pro logování vznětových motorů
– Korekční dávky jednotlivých válců (rovnoměrnost chodu motoru)
– Množství nasávaného vzduchu a regulace zpětně vedených spalin
– Vstřikované množství paliva
– Analýza regulace plnícího tlaku turbodmychadla
– Hodnota lambda v provozu a při regeneracích
– Teploty ve výfuku (důležité pro DPF a SCR)
– Převod logu z csv souboru do grafické podoby a způsob vyhodnocení
– Multitest
– Jaké komponenty nám prozradí nejvíce
– Nahrávání až 8 signálů osciloskopem nebo signálním rekordérem
– Praxe na vozidle
– Test dynamické komprese jednotlivých válců
– Test rovnoměrnosti chodu motoru analýzou zvýšeného dobíjecího proudu
– Rozpoznávání chyb ze signálů dynamických tlakových vln v sání (např. špatně fungujících rozvodů)
– Analýza špatných/nemožných startů
– Vliv zpětného vedení spalin na hodnoty lambda (adaptace směsi u zážehových a korekce EGR či neúspěšnost regenerací u dieselů)
– Emisní problémy, chybová hlášení a rozsvícení varovné kontrolky emisí
– Analýza nezápalů nebo nerovnoměrný chod motoru
– Rozdílné příčiny nerovnoměrného volnoběhu u MAP a MAF systémů
Z následujícího příkladu je jasné, že dynamickým “logováním” (doslova “těžbou”) více dat a hodnot najednou rozpoznáte co vadné není a neztrácíte čas zbytečnými výměnami dílů, co jim nic není:
Řídící jednotka je v nouzovém režimu, vůz se zážehovým přímo vstřikovaným motorem jede s omezeným výkonem. Chybové hlášení zní: “Senzor vysokého tlaku paliva – irelevantní hodnota – sporadicky”. To zní paušálně, ale příčin mohou být desítky. “Sporadicky” znamená, že na zvedáku se neprojeví, musíme tedy na silnici!Proudovými kleštěmi umístěnými vhodně jednoduše na smyčku pojistky palivového čerpadla získáme záznam se zajímavým úkazem: V době, kdy aktuální hodnota tlaku paliva v OBD datech klesá, se dopravní palivové čerpadlo v nádrži začne točit znatelně rychleji (rozpoznáme na drobném hustém zvlnění napětí z uhlíků na kolektoru), ale hodnota jeho proudu přitom poklesne! Neklamný znak toho, že palivo v tu chvíli nečerpá benzín, protože se do jeho sacího vedení dostal vzduch. Nacházela se příčina v netěsnosti palivového modulu, nebo v netěsných vyrovnávacích vedeních obou polovin nádrže? Nikoliv, za tepla se začala protáčet hnací hřídel čerpadla na čerpacím kole!
S takovou závadou bojují kolikrát autoservisy měsíce a na opakované pokusy vyměňují bezpočet zdravých dílů. Měřit a vidět neviditelné je tedy jasně lepší a rychlejší volba.